Olen alkanut pohtia eroja jyrkemmän ja hiukan vähemmän
jyrkän uskonnollisen väen välillä. Ateisteja tai uskontoon välinpitämättömästi
suhtautuvia en ole niinkään pohtinut, mutta lienevät pohtimissani asioissa
usein lähempänä näitä vähemmän jyrkkiä. Ja muun tiedon puutteessa voin pohtia
vain kristinuskoa.
Mielestäni Eeva tekee paratiisikertomuksessa suurimman
virheen ollessaan proaktiivinen puutarhatuotteiden kanssa. Tuosta hetkestä tai
ainakin syystä sekä naiset että proaktiivisuus on suljettu ulos tiukimmasta
kristillisyydestä. Selitän hiukan lisää ja minun ajatuksiini saa huoletta
loukkaantua, kun loukkaannun itsekin monen mietteistä.
Otan esimerkin: Homovanhemmuutta vastustetaan sillä, että
kaikilla pitää olla isä ja äiti. No, kun kaikilla ei kumminkaan ole ja joillain
ei kumpaakaan, niin peruste on se, että homovanhemmuudessa tuo muuten luonnon
huolehtima tehdään tarkoituksellisesti. Olispa omena vaan pudonnut Eevan
suuhun! Reaktiivisuus sallitaan, mutta oma-aloitteisuus on syntiä.
Naispappeudesta tuskin kannattaa edes kirjoittaa. Ja kun naisille
pitäisi suoda tasa-arvo, niin kai sitä sitten on vastustettava maahanmuuttajia
(ja naisia voi haukkua vaan miesten kesken). Kertooko paratiisitarina myös
miehen itsetunnosta. Ulkomaalaisen raiskatessa huoli on tekijän
kansallisuudessa ja naisen kärsimyksistä ei tunnuta niinkään piitattavan. Mutta kotimaan miesten itsetunto kärsii - luulen ainakin näin.
Abortti taitaa olla vielä selvempi esimerkki, jossa nainen
ja proaktiivisuus yhdistyvät kovan linjan kristillisyyden mielestä aivan liian
vahvasti. Ja kenenkäs aloitteesta lapset usein saavat alkunsa silloin, kun
niitä ei oikein sopisi tulla. Mies olkoon aloitteellinen, mutta nainen ei.
PS Pidin tänään työasioissa tiukan puhelinneuvottelun lakimiesten kanssa ja kukas siitä sitten saa kärsiä kuin lukijani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti