Johdanto
Olen laatimassa uutta blogitekstiä Professoriliiton blogiin (proffablogi). Ajattelin palata osaamisen huoltovarmuuteen, josta aihepiiristä julkaistiin tekstini 28.3.2022, siis melko pian Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Tästä alkaa aiempi kirjoitukseni:
Kansallinen ja
kansainvälinen huoltovarmuus koostuu monesta osasta, joiden toimivuutta ja
yhteensopivuutta on vaikea arvioida ennen kriisin kehittymistä. Materiaali- ja energiahankintoja voi tehdä
vielä kriisin aikanakin. Materiaalien hinta voi toki nousta ja niitä voi olla
vaikeaa tai lähes mahdotonta saada, mutta saatavuutta voi pyrkiä parantamaan
monin keinoin myös kriisin jo ollessa päällä. Energian tuotannon ongelmat ovat
jo moninaisempia, mutta energian tarvetta voi vähentää säästämällä kulutuksesta.
Osaamista sen sijaan on varsin hankala ostaa enää kriisin sattuessa, joten sitä
pitää olla varastossa. Riittävän hyvän oman osaamisen kehittäminen vie helposti
tieteen kvartaalin eli neljännesvuosisadan tai enemmän, oli sitten kyse
viranomaistoiminnasta, sotilasosaamisesta, kansainvälisestä politiikasta tai
mistä tahansa tieteestä. Monessa tapauksessa osaamisen suora hankkiminen
ulkomailta on jollei mahdotonta niin ainakin hyvin vaikeaa, etenkin jos on kyse
kansallisesta turvallisuudesta. Tieteellistä tietoa tutkijoille tai tiedustelutietoa
sotilaille toki voi hankkia kriisinkin aikana, mutta tiedon hyödyntäminen
vaatii laaja-alaista ja syvää osaamista kummassakin tapauksessa.
“Luottakaamme
siis viranomaisten ja tutkijoiden tilannearvioihin ja niistä seuraaviin
koveneviin rajoituksiin. Lopullisen analyysin voi tehdä vasta tilanteen mentyä
ohi. Vasta silloin selviää valintojen hyvyys ja oikea-aikaisuus. Kriisin
jälkeen voidaan arvioida miltä vältyttiin ja miltä olisi voitu välttyä. Juuri
nyt kriisin keskellä on viisainta luottaa viranomaisten malleihin, koska heillä
on käytössään laajin tietopohja ja pitkäaikainen kokemus.”
Edellä olevan
tekstin (edit: vain osa tekstistäni tuossa linkissä) kirjoitin kaksi vuotta sitten koronakriisin alkuhetkillä
24.3.2020. Virusten käyttäytymistä voi jossain määrin ennustaa matemaattisilla
malleilla, joiden soveltamista ja rajoitteita tuolloinen kirjoitus käsitteli.
Ongelma on vaihtunut vielä meneillään olevasta koronakriisistä vaikeammin
”mallinnettavaksi” poliittiseksi ja sotilaalliseksi kriisiksi, täysimittaiseksi
sodaksi Euroopassa.
Tutkijoilla ja
tutkimuksella on kuitenkin olennainen rooli myös nykyisessä kriisissä. Me,
suuri yleisö, emme ole perillä kaikesta valtionhallintomme käytössä olevasta
tietämyksestä ja asiantuntemuksesta. Turvallisuuteen liittyvissä asioissa näin
on ollut, tulee aina olemaan ja täytyykin olla, joten nyt vaaditaan vielä
syvempää luottamusta kuin koronakriisin hallinnassa. Tutkijoilla ja
asiantuntijoilla on myös toinen paljon julkisempi rooli, kun he selittävät
aamusta ja illasta toiseen tapahtumien taustoja eri medioissa. Meidän
kansalaisten tiedon tarve on suuri, ja kriisien poliittisessa ratkaisussa
äänestäjien mielipiteet ja niiden muutokset ovat tärkeässä roolissa.
Mielenkiintoista on viimeisen vuosikymmenen aikana sattuneiden kriisien
erilaisuus. Vain muutama vuosi sitten oltiin huolissaan terrorismista,
pakolaisvirroista ja politiikan nopeasta muuttumisesta. Sen jälkeen iski
virusepidemia ja kohta sen päälle sota naapurissa. Näkyvissä on pula ruoasta ja
energiasta. Nämä kriisit ovat yllättäneet poliittiset ja muut päättäjät lähes kaikissa
maissa, ja myös varautumisessa on ilmennyt pahoja puutteita. Tällainen ennustamattomuus
tekee vaikeaksi tutkimusrahoituksen suuntaamisen vain tarkkaan valituille aloille
siinä toivossa, että juuri niiden tuloksista ja ennen kaikkea osaamisesta olisi
hyötyä tulevissa kriiseissä.
Viimeaikainen muotisana tutkimusrahoituksessa on ekosysteemi, joka
tarkoittaa verkostomaista toimintaa, jossa osapuolet tukevat ja täydentävät
toisiaan. Tämäntapaisia verkostoja on ollut jo pitkään ennen kuin ne osattiin
nimetä ekosysteemeiksi. Omalla ydinjätteiden loppusijoitusalallani kaikki
toimijat ovat osallistuneet Kansalliseen ydinjätehuollon tutkimusohjelmaan (KYT).
Jätteen tuottajat toimivat myös ohjelman rahoittajina. Viranomaisella (STUK) on
tärkeä rooli tutkimushankkeiden valinnassa, mutta myös ministeriöt, voimayhtiöt
ja Posiva osallistuvat päätöksentekoon. Tutkimuslaitokset ja yliopistot ovat
puolestaan ehdottamassa ideoitaan ja toteuttamassa niitä myönnetyllä
rahoituksella. Suurin osa alan tutkimuksesta ja kehityksestä on tehty
voimayhtiöiden rahoituksella Posivan kautta, mutta KYTin tapainen julkinen
foorumi on taannut erityisesti viranomaisten käyttöön olennaisen tärkeää
osaamista ja osaajia. Vastaavanlainen malli on ollut käytössä myös
reaktoriturvallisuusalalla, jonka merkitys mahdollisessa kriisitilanteessa
(ydinvoimalaonnettomuudet Suomessa tai lähialueella) on luonnollisesti suurempi
kuin jäteosaamisella.
Poliittiset ja taloudelliset päättäjät vaikuttavat merkittävällä tavalla kulloinkin rahoitusta saavan tutkimusalan toimintaan. Suurin ongelma on se, että kutakin erillistä alaa on melko helppo ajaa alas: eläkkeelle tai muualle töihin menevien tilalle ei oteta uusia, näkymien heiketessä uuteen työpaikkaan hakeutuminen on yksilön kannalta vain muutaman kuukauden prosessi ja tulevaisuuden muuttuessa epävarmaksi lähtöhalut vielä kasvavat. Siten jo muutamassa vuodessa voidaan hävittää vuosikymmenten työ osaamisen kehittämisessä ja verkostojen luomisessa.
Ilman yliopistojen ja tutkimuslaitosten toimintaa monen pienen alan osaaminen kuihtuu ja katoaa, eikä enää ole käytettävissä, vaikka tarve ilmaantuisikin. Osaamisen huoltovarmuus ei kuitenkaan mielestäni voi perustua siihen, että tutkijat ja heidän tietonsa kykkisivät jossain varmuusvarastossa odottamassa huonoja aikoja. On pidettävä huolta kansallisten ekosysteemien elinvoimasta ja toimivuudesta: tutkijoista, viranomaisista, teollisuudesta, kaupasta ja koko kansalaisyhteiskunnasta tämän kaiken takana. Ukrainan sota on osoittanut, että kansakunnan pitää ensin näyttää kykynsä selviytyä kriisistä jonkin aikaa omin voimin. Sen jälkeen se voi saada apua. Kun sitten apua saa, sen vastaanottaminen ja käyttäminen vaatii osaamista, jota ei voi kehittää viikoissa tai kuukausissa normaalioloissakaan, saati sitten keskellä kriisiä.
Joten muun huoltovarmuuden lisäksi pitää turvata osaaminen, ja juuri siihen tehtävään VTT perustettiin 80 vuotta sitten tammikuussa. Juhlat pidämme koronakriisin takia vasta toukokuussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti