Syyslukukauden alku Lohjan yhteislyseossa 1972: Olen 14
vuoden ikäinen ja menossa viidennelle luokalle oppikoulussa, mutta joudun
menemään rehtorin luo kysymään, että mihin luokkaan menen. Hän vastaa, että käy
koputtelemassa kaikkien viidensien luokkien ovia ja kysele minne mahtuu.
A-luokkaan en kelpaa, eikä B ota vastaan, mutta jo C:n kohdalla tärppää.
Minusta tulee V C -luokan oppilas.
Luokassamme on 41 oppilasta, joista vain yhdeksän on poikia,
mutta sen paremmin tyttöjä kuin poikiakaan en tunne: minun kun kuuluisi olla IV
A luokalla, johon kuuluin oppikoulu-urani kolme ensimmäistä vuotta. Putosin
A-luokasta C-luokkaan kertaheitolla.
Mitenkäs näin pääsi käymään? Sekä koulu että äitini oli
huolissaan motivaatiostani, josta on oltu sen jälkeen lukemattomia kertoja
huolissaan, kun en kai osaa hötkyillä tarpeeksi. Joka tapauksessa minulle
ehdotettiin yhden luokan yli hyppäämistä, ja kun se oli kumminkin urhoollisempi
vaihtoehto kuin jäädä paikoilleen hyväksyin ehdotuksen. Ja näin on tullut
myöhemminkin valittua mahdollisuuksista vaikeampi tai vaikein, jos vaihtoehtoja
on ollut tarjolla.
Hyvin se lopulta meni. Matematiikka oli helppoa oppia ja
pienellä valheellisuudella sain hiukan ansaitsemaani paremman arvosanan.
Reaaliaineissa olen aina ollut hyvä. Ainekirjoituksen aiheet olivat kannaltani
mahdottomia (Miksi piti muuten ainetta edes kirjoittaa?), mutta Lohjan linnusto
ilman mitään tietoja linnuista oli rakenteellisesti oikein, mutta sisällöltään
tyhjä – hyväksyttiin kumminkin.
Kielissä kävi ihan hullunmylly, kun oma ikäluokkani oli
aloittanut englannin ensimmäisellä luokalla, mutta ihan eri kirjalla kuin tämä
toisena vuotena aloittanut, mutta vuoden pidempään opiskellut, ikäluokka.
Ruotsia uudet luokkatoverini olivat lukeneet neljä vuotta oman kahta vuottani
vastaan. Neljännen luokan kesäkokeet kumminkin suoritin.
Uudessa luokassa, uusien kavereiden kanssa ja uusia kielten
oppikirjoja tavaten olisi toivonut edes pientä ymmärrystä osakseni ja hiukan
aikaa tavoittaa muut. Sitä ei sallittu ja minäpä lopetin kielten opiskelun
kokonaan: en lukenut sanakokeisiin, en lukenut muihinkaan kokeisiin ja tuijotin
tunnilla synkkänä pulpetin kantta. Tinkimättömyyteni palkittiin
ruhtinaallisesti ja sait ehdot sekä englannin että ruotsin kielestä, mutta
suoritin ne menestyksellä samana päivänä (kävin välillä kotona tunnin
nokosilla).
Lukiossa opin taktikoimaan ja ottamaan sen aikaisen yhdeksän
pisteen sijaan mieluummin huonosta tyylistä kaksi kahden pisteen virhettä tai
yhden kuuden pisteen virheen. Loppu hyvin kaikki hyvin, joten kirjoitin
kummastakin cum lauden, vaikka tavoite oli korkeammalla, mutta esteestä
tavoitteen pääsemisen välillä kertoo toinen tarina.
Jotkut meistä ovat ikään kuin aina oikealla paikalla, eikä
heidän tarvitse, tai ainakin luulen niin, pohtia koko ajan omaa paikkaansa ja
omien valintojen vaikeita seurauksia (cl kielistä ja hiukan alentunut keskiarvo
veivät minut Helsingin yliopistoon fysiikkaa lukemaan Teknillisen korkeakoulun
teknillisen fysiikan tai lääketieteen sijaan). Tuon valinnan, jonka yritin
saada kääntymään toiseksi, seuraamuksista ei kerro yksi tarina vaan lähes koko
blogini sisältö. Paikkaani olen saanut sitten etsiä ja etsintä jatkuu edelleen.
Lohduttakoon tämä tieto muita paikan etsijöitä.
Tämä tarina on tosi ja todistan sen neljällä kuvalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti