6.12.2017

Siihen aikaan Suomi täytti vasta 60 vuotta

Hanko 6.12.1977: Kolmekymmentä nuorta miestä (mukana tuleva Mauno Koiviston vävypoika) sankarihaudoilla pistimet kiinnitettyinä, voisiko noin pientä joukkoa nimittää jopa kunniakomppaniaksi? Suurin osa taitaa pelätä vasemmalla puolella olevan alikersantin pistintä, jonka terävä kärki liikkuu varsin lähellä omaa vasenta silmää - eteen ja olalle vie -komentojen jälkeen. Mitään ei kuitenkaan satu ja Jumala ompi linnamme -virrenkin laulamme, jollei oikealla sävelellä niin kumminkin sanoilla.

Hangon rannikkopatteristo valitsi sankarihaudoille parhaan osastonsa, Hästö-Busön linnakesaarella majailevan aliupseerikoulun, joka oikeastaan oli jo päättynyt, kaikki oli ylennetty alikersanteiksi, tulevat sijoitukset kerrottu, lomat pidetty ja jäljellä oli enää 60-vuotista itsenäisyyttään juhlivan Suomen tilaisuuksiin osallistuminen ja etenkin tuo kunniavartio. Koululla oli pidetty hyvää kuria ja järjestystä (muun muassa kolmen kilometrin aamulenkki viiden minuutin kuluttua herätyksestä - valmistautumista yhteen Suomen suurimmista sodanjälkeisistä sotaharjoituksista, Harjoitus 77, jossa pääsimme toimimaan suomalaisen merijalkaväen, rannikkojääkärien, loppusodan tulenjohtajina - HS:n aikakone kertoo lisää Hiidenveden ylityksestämme), joten olin oikeastaan hiukan järkyttynyt, kun palasin lomaltani saarelle pari päivää huonompien jälkeen ja pari päivää parhaita ennen, kaikesta epäjärjestyksestä, jonka armeija salli siirtoa odotellessa.

Pahin pelko oli kuitenkin vasta edessä, kun Hangosta piti kuljettaa meidät K-veneellä takaisin Hästö Busön saarelle - talvimyrskyssä. Internetistä (kts. Hangon pts edellä) löysin muun muassa tällaisen kuvauksen kalustosta: ” Teräsrakenteisia Y-veneitä (yhteysvene) ja K-veneitä (kuljetusvene) saatiin 1960-luvulta alkaen. Ne olivat suuri parannus, vaikka olivatkin lähinnä veden pinnalla kulkevia konehuoneita.” Pahempiakin tarinoita on tarjolla, mutten niistä vuonna 1977 tienyt mitään. Tunsin oloni paremmaksi kovassa myrkyssä, jos seisoin ohjaamosta alas konehuoneeseen vievillä portailla ja katselin aaltoja, jotka ainakin muistikuvissa olivat veneen korkuisia. Sotilailla oli tosiaan valittu tila, ja puupenkit, veneen ruumassa, jonka keskellä oli meluisa dieselmoottori, joka tarinan mukaan oli samanlainen kuin lättähattujunissa.

Tuosta reissusta kuitenkin selvittiin, tavarat luovutettiin ja meidät kuljetettiin paremman sään vallitessa Lappopohjan satamaan, josta matka jatkui: itse päädyin Santahamimaan Rannikkotykistökouluun Reserviupseerikurssille 156. Santahamina liittyy nykyisyyteen sillä tavoin, että lähes päivittäin saan kuunnella ampumista saarella, vaikka isoimmat aseet ovat joko kokonaan vaienneet tai vaikenemassa, kun rannikkotykistö lopetetaan aikansa eläneenä. Santahaminasta saimme myös päivällisen jälkeen lähteä vapaasti Helsingin keskustaan - bussilla 86, jonka numeron muistin vielä hyvin, kun aloin käyttää bussia 85 kotimatkoihini.

Myöhästyimme kuitenkin Ratekosta päivän verran, emmekä olleet mukana koulutuksessa, kun varuskunnan tavat kerrottiin, joten sain moitteet ruokalassa heti alkuun: ”Eikö upseerioppilas tiedä miten pöydästä noustaan?”, ”En tiedä herra yliluutnantti!” ei ollut oikea, vaikka tosi vastaus. Saman päivänä lisäksi huomautus oppitunnilla nukkumisesta - kahdesti.

Muistan hyvällä kouluttajiani majuri Laaksoa, ylivääpeli Periahoa ja kersantti Muuroa, joista kahden jälkimmäisen kanssa olin myös Säkylässä alokkaita kouluttamassa, ja ylivääpeli Muuron tapasin muutamaan otteeseen kertausharjoituksissa. Majuri Laakso oli mukana vuoden 1968 selkkauksesta (kts. sivu 20), josta on kerrottu televisiossakin: Russarön päällikkönä ja kapteeni Laakso joutui varautumaan ampumaan varoituslaukauksia Suomen aluevesille tunkeutuvalle Neuvostoliiton sotalaivalle, jonka kannella oltiin kuitenkin paraativarustuksessa. Laakso kuvasi meille tapahtuman kulkua koulutuksemme aikana. Hän myös huomautti virren veisuuta harjoitellessamme, että sävel oli kuin Maamme-laulusta, mutta sanoista tunnisti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti