Kun usko ja tiede kohtaavat, niin tiede voittaa koska se
perustuu tosiasioihin. Vai miten on? Lainaan alle pätkän emeritus fysiikan
professori Kaarle V.J. Kurki-Suonion Facebook tekstiä pari päivää sitten:
”Tiede tarjoaa monille ilmiöille "luonnollisen
selityksen". … Kun olemassa oleviksi hyväksytään vain selittyvät ilmiöt,
jäävät "yliluonnolliset" automaattisesti ulkopuolelle. Kun kuitenkin
on suunnaton määrä ilmiöitä, joille ei tunneta tyydyttäviä "luonnollisia
selityksiä", iskulauseesta tulee tieteisuskon tunnustus: "Uskon, että
tiede voi selittää kaiken." Se, mitä tiede ei selitä, on harhaa ja
"huuhaata". … Pahinta on, että itse olemassaololle ei löydy
"luonnollista selitystä", joten ... olemassaoloa ei ole olemassa.
Siis mitään ei ole olemassa.”
Kurki-Suonio oli fysiikan opettajani cum laude kursseilla lukuvuonna
1976-77 Helsingin yliopistossa aloittaessani teoreettisen fysiikan opintoni,
joten olen tietenkin voinut omia liikaa hänen ajatteluaan, mutta tuo edellä oleva
vaikuttaa pätevältä päättelyltä ja koko teksti on vielä vakuuttavampi.
Luonnontiede vastaa moniin asioihin tavattoman tarkasti,
mutta yhtä helppo on löytää asioita ja ihan läheltä, joihin se ei kykene
kunnolla vastaamaan: maanjäristyksien ennustaminen tai ilmastonmuutos
kelvatkoon esimerkeiksi. Kunnon ”tieteisuskova” tietenkin selittää kaiken
parhain päin ja uskoo, että lopulta tiede tulee nämäkin selittämään. Ja mikä
ettei tietoisuuttakin ja olemassaolon voi selittää vaikkapa epätieteelliseksi: sitä,
mitä ei voida tieteellisin menetelmin todistaa vääräksi, voi sitten pitää
epätieteellisenä ja tarpeettomana.
Maalaan tauluja; en tosin kovin hyviä, mutta yritän
parhaani. Taideopettajani haluaa nähdä taidemaalauksen epätieteellisenä
prosessina, jossa luodaan jotain aiemmin olematonta ja tuodaan mielen uumenista
asioita, joiden olemassaoloa ei ole edes aavistanut. Toki kaikki voitaneen
selittää aivosähköisinä ilmiöinä, mutta miksi siitä taulusta tuli juuri tuollainen,
miksi aivosähkö toimi niin kuin toimi.
Taiteesta voi sitten siirtyä uskontoon, jolla on oma
kielensä ja tapansa kuvata todellisuutta. Kieli ja tapa eivät vastaa
(luonnon)tieteellistä, mutta tekeekö se uskonnosta jotain hylättävää. Mitään ei
olemisen oikeutta ei olisi luonnontieteen ulkopuolella, ja olisi sitten itse
kunkin asia, että salliiko kuitenkin humanistiset tieteet, mutta hylkää jo
taiteen joutavana huuhaana, vai kelpaako taide, mutta uskonto saa mennä
roskakoriin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti