6.7.2014

Hybridiä testaamassa

Auris tuli käyttöön 19.6.2014, jonka jälkeen se on matkannut jo Kouvolaan rippijuhliin ja Lapualle Herättäjäjuhliin. Yhteensä kilometrejä on kertynyt 2710 ja muutama kerta on pitänyt tankata; edellisen Avensikseen tankki oli 60-litrainen ja siihen sai helposti menemään 50 litraa ja Auriksessa on 45 litran tankki ja se tarjoaa tankkausta noin 40 litran kulutuksen jälkeen. Avensiksen normikulutus oli 6,5 litraa (152 grammaa hiilidioksidia) ja Auriksella vastaava luvut ovat uskottaman alhaiset 3,7 ja 85. (Dieselin kohdalla tulee muistaa se, että hiilidioksidia litra tuottaa noin 14 % enemmän kuin bensiini. Dieselin normikulutuksen tulee siten olla 3,2 litraa, jotta tuotetaan yhtä vähän hiilidioksidia.) Normikulutukset kumminkin sikseen ja todellista autoilua vertailemaan. Kaikki kulutuslukemat ovat auton itsensä kertomia, joten niissä voi olla virhettä.

Avensis siis kykeni siististi ajamalla seitsemän litran tienoilla liikkuviin kulutuksiin – joskus yli ja usein hiukan ali. Oikein yrittämällä kesäkelillä jopa kuusi litraa oli mahdollista. Auris näyttää helpolla pääsevän viiden litran kulutukseen, vaikka on vielä ihan uusi ja synteettinen moottoriöljykin odottaa vaihtamista vielä kaksi päivää tämän kirjoittamisesta.

Ajoin Lapualle ja takaisin rauhallisesti (ja siinä välissä kävin kaksi kertaa Seinäjoella) ajellen mittarinäyttö nopeusrajoituksessa, jolloin satasen näytöllä oikea vauhti on vähän yli 90 kilometriä tunnissa. Menomatkalla keskikulutus oli 4,1 ja paluumatkan alkupuolella tasan neljä, mutta lopun moottoritieosuus noin sadankympin todellista vauhtia nosti sitä hiukan. Koko matkan keskikulutus (reilu 900 km) oli 4,1. Pidän tätä hyvänä saavutuksena ja siten sama kahden litran säästö Avensikseen syntyisi myös hitaassa matka-ajossa.
Kaikkein mielenkiintoisinta on hitaan taajama-ajon tai rauhallisen mutkamaantien kulutus, joka saattaa olla luokkaa kolmesta kolmeen ja puoleen. Vertailua tietenkin vaikeuttaa akun varaustila ajon alkaessa, mutta osa noista testeistä oli melko pitkiä esim. Lapua-Seinäjoki (noin 30 km).

Auto on muutenkin mukava, kun siinä on tietenkin automaattivaihteisto (hybridi käyttää bensiini- ja sähkömoottoria oman valintansa mukaan ja joskus jopa yhtä aikaa, ja lataa välillä akkuja pyöristä tai bensiinimoottorista, joten käsivaihteisto olisi mahdoton asia). Lisäksi siinä on avaimeton ovien avaus ja auton käynnistys, tai joo avain pitää olla mukana, mutta sitä voi pitää vaikka taskussa.

Käytännön kiihtyvyys on hyvä sähkömoottorin väännön takia ja kovassa kiihdytyksessä käytetään molempia moottoreita - niin pitkään kuin akussa virtaa piisaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti