Auris tuli käyttöön 19.6.2014, jonka jälkeen se on matkannut
jo Kouvolaan rippijuhliin ja Lapualle Herättäjäjuhliin. Yhteensä kilometrejä on
kertynyt 2710 ja muutama kerta on pitänyt tankata; edellisen Avensikseen tankki
oli 60-litrainen ja siihen sai helposti menemään 50 litraa ja Auriksessa on 45
litran tankki ja se tarjoaa tankkausta noin 40 litran kulutuksen jälkeen.
Avensiksen normikulutus oli 6,5 litraa (152 grammaa hiilidioksidia) ja
Auriksella vastaava luvut ovat uskottaman alhaiset 3,7 ja 85. (Dieselin
kohdalla tulee muistaa se, että hiilidioksidia litra tuottaa noin 14 % enemmän
kuin bensiini. Dieselin normikulutuksen tulee siten olla 3,2 litraa, jotta
tuotetaan yhtä vähän hiilidioksidia.) Normikulutukset kumminkin sikseen ja
todellista autoilua vertailemaan. Kaikki kulutuslukemat ovat auton itsensä
kertomia, joten niissä voi olla virhettä.
Avensis siis kykeni siististi ajamalla seitsemän litran
tienoilla liikkuviin kulutuksiin – joskus yli ja usein hiukan ali. Oikein
yrittämällä kesäkelillä jopa kuusi litraa oli mahdollista. Auris näyttää
helpolla pääsevän viiden litran kulutukseen, vaikka on vielä ihan uusi ja
synteettinen moottoriöljykin odottaa vaihtamista vielä kaksi päivää tämän
kirjoittamisesta.
Ajoin Lapualle ja takaisin rauhallisesti (ja siinä välissä
kävin kaksi kertaa Seinäjoella) ajellen mittarinäyttö nopeusrajoituksessa,
jolloin satasen näytöllä oikea vauhti on vähän yli 90 kilometriä tunnissa.
Menomatkalla keskikulutus oli 4,1 ja paluumatkan alkupuolella tasan neljä,
mutta lopun moottoritieosuus noin sadankympin todellista vauhtia nosti sitä
hiukan. Koko matkan keskikulutus (reilu 900 km) oli 4,1. Pidän tätä hyvänä
saavutuksena ja siten sama kahden litran säästö Avensikseen syntyisi myös
hitaassa matka-ajossa.
Kaikkein mielenkiintoisinta on hitaan taajama-ajon tai
rauhallisen mutkamaantien kulutus, joka saattaa olla luokkaa kolmesta kolmeen
ja puoleen. Vertailua tietenkin vaikeuttaa akun varaustila ajon alkaessa, mutta
osa noista testeistä oli melko pitkiä esim. Lapua-Seinäjoki (noin 30 km).
Auto on muutenkin mukava, kun siinä on tietenkin automaattivaihteisto
(hybridi käyttää bensiini- ja sähkömoottoria oman valintansa mukaan ja joskus
jopa yhtä aikaa, ja lataa välillä akkuja pyöristä tai bensiinimoottorista, joten
käsivaihteisto olisi mahdoton asia). Lisäksi siinä on avaimeton ovien avaus ja
auton käynnistys, tai joo avain pitää olla mukana, mutta sitä voi pitää vaikka
taskussa.
Käytännön kiihtyvyys on hyvä sähkömoottorin väännön takia ja kovassa kiihdytyksessä käytetään molempia moottoreita - niin pitkään kuin akussa virtaa piisaa.
Käytännön kiihtyvyys on hyvä sähkömoottorin väännön takia ja kovassa kiihdytyksessä käytetään molempia moottoreita - niin pitkään kuin akussa virtaa piisaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti