Naispappeus tai virallisesti virkakysymys (”suoraselkäinen”
tapa kiertää vaikea asia ja siitä kertova toinen yhdyssana) on edelleen hankala
aihe luterilaisessakin kirkossa (Kari Kuulan puolustava kirjoitus blogini teologisena osiona). Olen itse muistini mukaan kannattanut
naispappeutta aina, mutta siihen on ehkä syynsä. En aio
ottaa teologista kantaa, koska olen luonnontieteilijä.
Olen kasvanut ja elänyt vahvojen naisten ympäröimänä, joten
naisten kaikenpuolinen tasa-arvoisuus on tuntunut pikemminkin itsestään
selvyydeltä: kahdella tädilläni oli auto 60-luvulla ja toinen ajoi autolla (ei
omallaan) halki Yhdysvaltojen samalla vuosikymmenellä.
Moni tuntemani mies kuitenkin pitää itseään ja
miessukupuolta ylipäänsä täysin ylivertaisena. 90-luvulla silloisessa (ja
samassa paikassa olen edelleen) täysin rapakuntoiset, siis niin fyysisesti kuin
henkisesti, miehet arvostelivat naispuolisia työkumppaneita, jotka silloisen
nuoren miehen silmissä näyttivät sekä fyysisesti että henkisesti vahvoilta, ja jotka
sen osoittivat myös työpanoksellaan.
On kieltämättä totta, vaikkei sen pitäisi pappeuteen
vaikuttaa, että miehillä on tukeva enemmistö vaikkapa nobelistien joukossa.
Luin mielenkiintoisen selityksen tähän Nassim Tabebin kirjassa Antihauras: olettakaamme, että naiset ja miehet ovat yhtä kyvykkäitä tai sallikaamme
(havaintojeni mukaisesti) että naiset ovat keskimäärin miehiä älykkäämpiä,
mutta samalla oletamme miesten joukossa hajonnan olevan suurempi kuin naisten
joukossa. Siten miesten joukossa on selvästi suurempi joukko sekä
huippuälykkäitä että ympäri typeriä. Väite on Nassimin mukaan vaarallinen ja on
johtanut yliopiston rehtorin eroon Englannissa, joten en minäkään väitä sen
olevan totta. Mutta ehkä juuri tuolla perusteella miessukupuoli tuomitaan sekä
rentuiksi että naisia kyvykkäämmiksi, ja tehdään se virheellinen johtopäätös,
että KAIKKI naiset ovat miehiä kyvyttömämpiä, koska on olemassa MUUTAMA kaikkia
naisia kyvykkäämpi mies. Se, että onko tällaisella kyvykkyydellä mitään
tekemistä pappina toimisen kanssa, kun Nobeleita jaetaan Kirkon toiminnassa
varsin harvakseltaan.
Itse ajattelen, että pappeuden rajoittamisella ei ole niinkään raamatullista
kuin evoluutiobiologinen pohja, ja ongelmaksi muodostuu se, että naispappeuden
vastustajat vastustavat myös evoluutiota; mies tehtiin luomakunnan herraksi ja
suut suppoon siltä, joka muuta väittää.
Näillä perusteilla olen mukana Tulkaa kaikki liikkeen toiminnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti