13.10.2014

Srk-vaalit 2014: Muutama teesi

Olen ollut luterilaisen seurakunnan toiminnassa mukana 15-vuotiaasta asti. Joskus erittäin aktiivisesti, joskus vähemmän ja joskus ei oikeastaan ollenkaan. Taustani on ns. viidesläisyydessä, joka lienee luonnollista Lohjalla, jossa Vivamo sijaitsee. Mutta kansankoulunopettajani myötä olen tiennyt herännäisyydestä paljon ennen Kansan Raamattuseuraa.

Vuoden 2014 seurakuntavaaleja varten aion kirjoittaa joukon blogeja, joiden otsikossa on teksti: Srk-vaalit 2014, jotta näitä touhuja vierastavat voivat suoraan jättää lukematta.

Pari väittämää, joita aion käsitellä:

  1. ällekäyvä kristillisyys, joka alkaa minun kannaltani ääneen rukoilemisesta. Ihan hienoa, jos joku on esirukoilija (niinhän on jumalanpalveluksissakin), mutta tuostakin saa kivan kilpailun.
  2. Naispappeutta olen kannattanut muistaakseni aina ja nuorin tyttäreni on naispapin kastama vuonna 1988, jolloin siihen saatiin mahdollisuus.
  3. Homous ja kirkko. Aihepiiri pysyi vuosia melko etäällä, mutta erään ystäväni selostus muutama vuosi sitten kirkon suhtautumisesta (julki)homouteen alkoi tuoda asiaa esille. Homous on nyt mielestäni saman tason ongelma kuin naispappeus.
  4. Raamatun kirjaimellinen tulkinta, jolle ei ole mitään rationaalista tai tietoteoreettista perustetta.
  5. Uskonnon ja tieteen suhde, jossa tiede on vuosia ollut yliotteessa, vaikka tähänkään ei välttämättä ole rationaalista perustaa.
Näistä väitteistä minulle saa suuttua, jolloin olen tietenkin surullinen kohtaamastani vihasta. Niitä saa kannattaa, mutta en arvosta sitä suuresti, koska voin olla myös täysin väärässä. Mutta älylliseen keskusteluun näistä asioista suhtaudun mielenkiinnolla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti