4.3.2014

Espoon hiippakunta ja Lohja

Espoon hiippakunta täyttää 10 vuotta ja sitä juhlitaan Lohjallakin torstaina 6.3.2014. Onnittelut!

Siitä on kauan, kun kuulin ensimmäisen kerran Helsingin hiippakunnan mahdollisesta jakamisesta. Muistaakseni asiasta kertoi Lohjan seurakunnan silloinen kirkkoherra Kaiku Mäenpää. Kiinnostavaksi lohjalaisille asian teki se, että ehdotukseen sisältyi mahdollisuus Lohja hiippakunnasta. Asia tuntui nuoresta miehestä mieluisalta, mutta hautautui sitten vuosiksi.

Olen syntynyt Helsingin pitäjässä (suunnilleen Vantaa, jonka myös armeija on minulle laittanut sotilaspassiin syntymäpaikaksi, kun taas poliisin tulkinnan mukaan olen syntynyt Helsingin maalaiskunnassa), opiskellut Helsingin yliopistossa, tehnyt töitä Helsingin yliopistossa (kahteen otteeseen), ollut töissä Espoon Otaniemessä 24 vuotta, mutta asunut käytännössä koko elämäni Lohjalla. Tämä kaikki taustaksi mielipiteelleni Espoosta, jotta minua ei voi syyttää tietämättömyydestä.

Espoo kuuluu mielestäni Helsinkiin tai johonkin pääkaupunkiseudulliseen hallintorakenteeseen, koska se ei muodosta mitään erillistä omaa yksikköään. Espoo ei myöskään ole kontaktissa Länsi-Uudenmaan kuntien kanssa, vaikka moni niissä asuva tuntee Espooseen vetoa tai Helsinkiin, harvempi Vantaaseen. Täten olen vakaasti uskonut siihen, että Lohja olisi ollut parempi hiippakunnan keskus kuin Espoo, joka tullaan jossain vaiheessa liittämään Helsinkiin. Espoolaiset ovat hitaita muutokseen, kuten länsimetron rakentamisen viivyttely osoittaa, vaikka tahallinen viivästyttäminen ympäristön kannalta noin olennaisessa asiassa lähentelee jollei rikollista niin ainakin täysin vastuutonta toimintaa. Joten liittyminen Helsinkiin vie aikaa, mutta tulee tapahtumaan.

Hiippakuntaan tarvittiin kuitenkin Espoo ja espoolaiset vaativat luonnollisesti hiippakunnan keskusta Espooseen, joka sitten toteutuikin. Täytyy myöntää, että pahoitin päätöksestä mieleni vuosiksi.

Olin mukana kirkon vaaleissa vuonna 2010 ja 2011, jolloin pääsin perehtymään paremmin moneen asiaan ja siinä samassa Espoon hiippakuntaan ja myös Espoon uuteen piispaan Tapio Luomaan, jonka kanssa olen saanut ilolla tehdä yhteistyötä viime vuosina. Olen näkemääni tyytyväinen, joten onnittelut Espoon hiippakunnan 10 vuodelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti