Osallistuin ensimmäisen kerran EU:n tutkimusprojektiin
vuonna 1990, tai olin osallistunut jo aikaisemminkin, mutta silloin matkustin
ensimmäiseen tutkijatapaamiseen. Olet oikeassa, Suomi ei ollut tuolloin EU:n
jäsen, mutta ydinjätetutkimuksiin osallistuttiin erillisellä sopimuksella. Ne
olivat mukavia kokouksia ja tapaan edelleen kokouksiin osallistuneita
tutkijoita. Silloin tuotiin kokonaan uutta osaamista Suomeen ja luotiin verkostot
eurooppalaiseen tutkimukseen. Hienoa aikaa, kun Euroopan valtaukseen lähdettiin
DC9:n kyydissä. (Nuoremmille lukijoille tiedoksi, että kyse on Finnairin
silloin käyttämästä lentokoneesta, jota lentäjä joutui ihan oikeasti
lentämään.) Yhdelläkin Lontoon reissulla kyytiin nousi pääministeri Esko Aho,
jonka seuralainen Olli Rehn joutui jonottamaan matkalaukkuaan meidän muiden
seurassa normaalilta hihnalta, jolla Eskoa ei näkynyt.
Kun sitten päästiin oikein kunnolla EU-projekteja hakemaan,
niin minun hankkeeni ei menestynytkään, koska koordinaattoriehdokas vaihtoi
työpaikkaansa liian usein, tai näin ainakin kerrottiin. Vaihdoin alani
ympäristötekniikkaan, lennot kotimaan potkurikoneisiin ja lentoseuraksi tulin
ainakin kerran ortodoksipiispa. Oli meillä EU-projektejakin, mutta kotimaan
hankkeetkin olivat tärkeitä.
Vuosia on kulunut, EU-hankkeita aloitettu ja lopetettu, ja
nyt on jälleen uusi kierros edessä: Horizon 2020. Ensi viikolla menen Saksaan
suunnittelemaan yhtä hanketta ja muitakin on suunnitteilla. EU on juuri nyt todella
tärkeä mahdollisuus suomalaisen tutkimuksen rahoittamisessa, kun kotimaassa
sekä julkinen että yksityinen rahoitus ovat pienenemässä.
Tutkijan kannalta EU on ollut, on ja varmaan tulee
olemaankin hyvä instituutio.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti