26.3.2014

Rautatie ja harju

Lohjan jakavat kahteen osaan rautatie ja Lohjanharju (tiedän, ei se mikään harju ole vaan reunamuodostelma). Harju kulkee hiukan luoteemmassa kuin rata, mutta ne ovat käytännössä samansuuntaisia. Olen suurimman osan elämästäni viettänyt Harjun ja radan kaakkoispuolella, joka on alavaa maata, jota halkovat pienet purot tai ojat, kuten niitä kutsutaan (Paskoonoja, Munkkaanoja). Myös asutusta on tällä puolen vähemmän, joten aina on ollut tarvetta ylittää Harju ja rata. Luoteispuolella onkin sitten pienimuotoinen järvialue, kuten Salpausselän pohjoispuolella on varsin paljon isompi järvialue.

Harjun ylittäminen on yleensä melko vaaratonta, mutta rautatien ei ole. Alun perin rautatiellä ei ollut edes vartioituja tasoristeyksiä ja onnettomuuksia tapahtui tiuhaan, joten kouluun (kansakoulu oli Harjun päällä ja nimeltään ytimekkäästi Harjun koulu) mennessä tai tullessa näki usein romuksi menneitä autoja. Lapsuuden kotini välittömästä naapurista kuoli perheenisä tällaisessa onnettomuudessa 60-luvulla.


Tasoristeyksistä useimmat ovat nyt vartioituja ja osa alittaa radan, mutta muutama vartioimaton risteys on vielä jäljellä. Hiihtäjille ja ulkoilijoille aiotaan rakentaa radan ylittävä silta, mutta siitä tietenkin valitetaan, koska rahat pitäisi käyttää johonkin tähdellisempään. Mikä sitten lienee junan alle jääneen hinta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti